Handleiding publishtool
Dit is de voorlopige handleiding. Ik ben er nog mee bezig. Dit geeft wel een aardig beeld wat in Publishtool mogelijk is.
Instellingen
Gebruikers
Via het menu Admin --> Gebruikers kun je de taal van het CMS instellen (Nederlands of Engels) en de Content Editor (Preview of kleuren voor gebruikte tags)
Om je persoonlijke voorkeuren in te stellen kun je ook op je avatar klikken in de navigatie balk.
Project
De instellingen van een project kun je wijzigen door vanuit de projecten lijst op het gereedschap icoontje te klikken of door vanuit het menu "admin" naar "Project instellingen" te gaan.
Een aantal instellingen hangen af van de modules die geïnstalleerd zijn. Bij elke instellingen staat een ballonnetje met een mouseover met uitleg van de instelling. De tabbladen geven aan waarop de instelling betrekking heeft.
Het tabblad "Project"
In dit tabblad kun je:
- de naam van het project wijzigen
- het hoofdstuk niveau instellen. Deze bepaalt het hoodfstuk niveau tot waar je subs aan hoofdstukken kunt toevoegen
- project bewerken toegestaan
- meerdere taal versies
- instellen welke modules je wilt gebruiken
Indien de taal module is geïnstalleerd en je kiest voor meerdere taal versies wordt dezelfde menu structuur voor alle verschillende talen gebruikt. De modules hebben dan verschillende voorzieningen om assets her te gebruiken voor verschillende talen.
Het tabblad "Titel/Taal"
Hier kun je gegevens invoeren voor de titel pagina en taal instellingen opgeven. Als je in het Tabblad "Project" gekozen hebt voor Meerdere taal versies kun je in dit tabblad de verschillende taal versies aanmaken.
De taal en land instellingen zijn van belang voor de vindbaarheid van de website. De titel, subtitel en auteur worden gebruikt om een titel pagina te maken in de pdf. De titel en auteur wordt ook gebruikt in de meta informatie van de webpagina's. I.p.v. de velden titel, subtitel en auteur te gebruiken kun ook met een slabloon een custom titel pagina maken.
Het tabblad "Stijlen"
In dit tabblad kun je stijlen aanmaken die je daarna kunt gebruiken in de content editor. Een stijl kun je aan een gedeelte van de content toekennen in de Content Editor. Bij het aanmaken van stijlen moet je opgeven op welk soort type content de stijl betrekking heeft.
Type | HTML El | Voorbeeld |
---|---|---|
Alinea | <p> |
Hier een inleidende tekst |
Inline | <span> |
Hier een normale tekst een een inline gekleurde tekst |
List | <ul>,<ol> |
|
Blok | <div> |
Tekst 1 Tekst 2 |
Titel | <h1>,<h2>,<h#> |
Kop |
De vormgeving van een stijl wordt bepaald door CSS (zie: stijlsheets).
Het tabblad "HTML/PDF"
In dit tabblad kun je instellingen opgeven voor de HTML/PDF output. Deze hebben dus geen invloed op de inDesign XML export.
Het tabblad "Website"
In dit tabblad geef je instellingen op die voornamelijk betrekking hebben op de navigatie. Je kunt kiezen voor een menu aan de bovenkant en/of de zijkant. Voor een hoofdmenu aan de bovenkant en aan de zijkant kies je bij "Top menu" level 1 t/m 1 en bij "Side menu" level 2 t/m 2.
- Voeg pagina content samen vanaf: Deze heeft alleen betrekking op de website. Als deze op 0 staat wordt alle content van de hoofdstukken samengevoegd tot één pagina. Dus alle sub hoofdstukken van hoofdstuk 1 komen op één webpagina. De website heeft dan alleen één hoofdmenu nodig om alle content te kunnen benaderen. Indien deze op 1 staat krijgt de website er een tweede menu bij.
- Maximale afbeeldings breedte: Deze bepaald de maximale grote van afbeeldingen die geupload worden. Als de breedte van afbeeldingen die in Publimanger geplaatst worden groter is dan deze breedte wordt wel de originele afbeelding geplaatst maar wordt er daarnaast een kleinere afbeelding van gemaakt die in het CMS en op de website getoond wordt om de laadtijd van de pagina's te versnellen.
Het tabblad "XML"
Hier kun je de naam van de folder opgeven waarin de afbeeldingen staan die in inDesign gebruikt moeten worden. De XML code wordt aangepast om naar deze folder te verwijzen. Het gaat om het pad t.o.v. de folder waar het XML bestand wordt geplaatst.